Egészségesen élünk


2018. október- 2019 március

Októberben négy alkalommal gyűltünk össze, a következő témakörökkel foglalkoztunk:

2018.10.02.

15:00-15:45

Mihez kell a só?Sóból is megárt a sok. Élelmiszercímkéken lévő információk.

2018.10.04.

15:00-15:45

A vitaminok és az ásványi sók. Miért gond az elhízás?

Egészséges ételek csoportosítása.

2018.10.09.

15:00-15:45

Táplálkozási kérdőívek kitöltése.Eredmények összesítése,megbeszélése. Gyümölcssaláta készítése.

2018.10.11.

15:00-15:45

 Táplálkozási tanácsok. Helytelen táplálkozással kapcsolatos betegségek. Egészséges ételek receptjeinek alkotása, kitalálása. Mini receptkönyv készítése.

A só fontosságáról, a vitaminokról és ásványi sókról már volt előzetes ismerete szinte minden tanulónak. Az élelmiszercímkéken lévő információkkal viszont eddig nem foglalkoztak, de a foglalkozásokon hallottak után úgy gondolták, ezután jobban odafigyelnek azokra is. A táplálkozási kérdőívek kitöltése után saját maguk vonták le a megfelelő következtetéseket, mi is az amin változtatniuk kell. A helytelen táplálkozások által felmerülő betegségek egy részéről már hallottak, de ezen a területen is sok új információt gyűjtöttek. Nagyon kreatívak voltak,mikor egészséges ételekkel kapcsolatos recepteket kellett kitaláljanak.

Ezeket a végén összegyűjtöttük, alkotva így egy mini receptkönyvet. A gyümölcssaláta elkészítését nagyon élvezték a gyerekek, volt aki jelezte,hogy másnap megcsinálta a családjának is.



Novemberben öt alkalommal találkoztunk, témaköreink a következők voltak:

2018.11.06.

15:00-15:45

Személyi higiéné. A fogak ápolása .”Vendégségben a fogorvosnál.”

2018.11.08.

15.00-15.45

Táplálkozás és a szájhigiéné. A fogak alaki rendellenességei. Fogbalesetek.

2018.11.13.

15.00-15.45

A fogászati szűrővizsgálatok szerepe. Plakátok, faliképek készítése az egészséges fogak fontosságáról.

2018.11.20

15.00-15.45

Feladatlap, melynek témája a szájápolás. Szájápolással kapcsolatos árucikkek, márkák.

2018.11.27.

15:00-15:45

Kisfilmek megtekintése: Mit okoz a lyukas fog? A fogkő eltávolítása. A törött fog pótlása.

A foglalkozások során mindenki elmesélhette személyes találkozását a fogorvossal. Voltak érdekes esetek is, többen ugyanis nem is tudták, hogy letörött fogat is ki lehet pótolni, helyre lehet hozni. Felkeltette érdeklődésüket a fogak alaki rendellenességeiről szóló ismeretek, fényképek. Megismerkedtünk a szájápolással kapcsolatos árucikkekkel, márkákkal, persze ezek nem voltak mind ismeretlenek a gyerekek számára. A kisfilmeket is érdeklődéssel nézték, hallgatták, megtekintésük után, még a megbeszélésükre is jutott idő. A témával kapcsolatos plakátjaikat kis segítséggel, de fantáziadúsan készítették el. Szituációs játékaikat a kamaszokra jellemző bohém módon adták elő.



Decemberben négy alkalommal gyűltünk össze.

Témaköreink a következők voltak:

2018.12.04.

15.00-15.45

Az öltözködés kultúrájának változásai. Testápoló szerek használatának bemutatása, használata. Könyvek ajánlása.

2018.12.11.

15.00-15.45

Önismeret. Változásaim, pozitív én bemutatása. Helyem az iskolában, az osztályban.

2018.12.13.

15.00-15.45

Egészséges és biztonságos élet. Veszélyeztető tényezők: élvezeti szerek, környezeti hatások, reklámok, hirdetések.  Káros szenvedélyek, helyes döntések. Film, szakkönyvek, beszélgetések.

2018.12.20.

15:00-15:45

Agresszió a képernyőn. A televízió pozitív és negatív hatásai. A számítógépes játékok veszélyei. A mobiltelefonok ártalmai.

A diákok nagyon élvezték,amikor régi korok ruháit mutattam be nekik projektoros kivetítő segítségével. Érdekes volt számukra a változások nyomon követése,ahogy haladtunk előre az időben.

A testápolásról,a testápoló szerekről a lányoknak bő ismerete volt,nem szorult kiegészítésre ez a terület,a fiúk is jó dolgokat mondtak a témával kapcsolatosan. Önismeret területén sajnos nem mindenki látta reálisan saját magát,az esetleges hibáikat nem  ismerték fel, illetve- el. Amikor társaik szembesítették őket ezekkel némi vita is támadt közöttük.

A káros szenvedélyekről szóló film igencsak elgondolkodtatta őket. Tartalmas beszélgetést tudtunk folytatni a látottakról.

A televízió,a számítógép, és a mobiltelefon ártalmairól szóló foglalkozás során ugyan minden elhangzottal egyetértettek, de érezhető volt, hogy az e témával kapcsolatos szokásaikon nem fognak változtatni.



Januárban öt alkalommal tartottunk foglalkozást.

Témaköreink a következők voltak:

2019.01.08.

15.00-15.45

A helyes napirend kialakításának módja. A tanulás, a pihenés, a kötött munka és a kötetlen foglalkozások váltakozása.Napirendek készítése.

2019.01.15.

15.00-15.45

Helyük a kortárscsoportban:lehetőségek, kilátások. A csoportba tartozás, befogadás, kölcsönös megbecsülés.

2019.01.18.

15.00-15.45

Érzelmi kapcsolatok tudatosítása. Barátság és szerelem ismérvei.

2019.01.22.

15.00-15.45

A kortársak pozitív befolyásoló szerepének hangsúlyozása, figyelemfelhívás a negatív hatás formáira.

2019.01.25.

15.00-15.45

 Nemi szerepek vállalása. A testi kapcsolatok kölcsönös felelőssége. A választás ízlés-és értéktükröző mivoltának megláttatása. Önismereti feladatlapok megoldása.

A tanulók napirendet készítettek maguknak, figyelembe véve mindazokat a szempontokat amelyekről előzetesen beszélgettünk. Összehasonlítva ezeket a valósan eltöltött napjaikkal, természetesen sok eltérés mutatkozott.

Tartalmas, érdekes beszélgetést folytattunk a kortárs csoportban betöltött helyükről, többnyire reálisan látták önmagukat,társaikat, de a téma során nem mindenben értettek egyet egymással.

A barátság fogalmáról, s úgy általában a témáról jó gondolataik voltak,a szerelemről kicsit félszegen nyilatkoztak,nyíltak meg a gyerekek.

A nemi szerepekkel kapcsolatban egy kisfilmet is megnéztünk. Olykor elviccelték ezt a témát, de a látott, hallott ismereteket érdeklődéssel fogadták.



Februárban szintén 6 alkalommal találkoztunk.

Témaköreink a következők voltak:

2019.02. 05.

15.00-15.45

A mozgás és a sport szerepe:erőnövelő, állóképesség-és ügyességfokozó, keringés-és légzésjavító, személyiségfejlesztő.

2019.02.08.

15.00-15.45

A fittség fontossága. Mi mindent tehetünk érte?

2019.02.12.

15.00-15.45

A rendszeres testmozgás megtervezése.

2019.02.15.

15.00-15.45

Rendszeresen sportolók beszámolója a mozgás pozitív hatásairól.

2019.02.19.

15.00-15.45

Versenyek közös tervezése,kivitelezése. Sorversenyek,váltóversenyek,egyéni versengések.

2019.02.26.

15.00-15.45

A testmozgás 15 előnyös hatása. Játékos mozgásos feladatok.

A foglalkozások során talán most voltak a legaktívabbak a tanulók. Nem csak azért, mert mozoghattak,játszhattak, a feladatok tervezése folyamán is kreatívan, ügyesen munkálkodtak. Élvezték a versenyeket, akár csapatokban, akár egyénileg történtek azok. Kiderült, hogy az iskolai testnevelés órákon és tömegsportokon kívül kevesen keresnek, végeznek plusz mozgásos tevékenységeket. Abban egyetértettek, hogy ezen változtatni kellene, de azt is előrevetítették, hogy a lehetőségeik szűkösek. A településen s a szomszédos falvakban kevés a rendszeres testmozgást biztosító alkalom, esemény, a közeli városokba pedig problémás a közlekedés, a bejutás. Szomorú,de sajnos tény, hogy sokszor ilyen dolgokon múlik, hogy tanulóink nem mélyülhetnek el olyan sporttevékenységben, ami tetszik nekik,ami közel áll hozzájuk.



Márciusban 5 alkalommal tartottunk foglalkozást.

Témaköreink a következők voltak:

2019.03.05.

15.00-15.45

Hogyan lehet megelőzni a baleseteket?

Az iskola berendezéseinek megfelelő használata. Szituációs játékok.

2019.03.07.

15.00-15.45

Gyalogos-kerékpáros közlekedés szabályai. Közlekedési TOTÓ kitöltése.

2019.03.12.

15.00-15.45

Veszélyhelyzetek a közlekedésben, a játékban. Videó film megtekintése.

2019.03.19.

15.00-15.45

Alapvető elsősegély nyújtási ismeretek.

 

2019.03.26.

15.00-15.45

Mit jelent a biztonság? Mit teszel meg ezért a közlekedés közben? Szituációs játékok.

Ennek a hónapnak a tematikája a balesetek megelőzésére, s az alapvető elsősegély nyújtási ismeretek köré épült. A közlekedési- és az iskolában előfordulható balesetek kaptak főszerepet foglalkozásaink során. Szituációs játékokkal megjelenítettük, milyen veszélyhelyzetek fordulhatnak elő ezekben az esetekben, s mindig megbeszéltük, hogy lehetne ezeket elkerülni. Filmeket is néztünk ilyen szituációkról, s azonnal elemeztük is azokat. A közlekedési totó kitöltésében voltak, akik remekeltek, de több tévesztés fordult elő, mint amennyire számítottam. Az elsősegély nyújtási ismeretek érdekelték a tanulókat, ügyesen elsajátították a hallottakat, s látottakat



Áprilisban 6 alkalommal tartottunk foglalkozást.

Témaköreink a következőek voltak:

2019.04.02,

15.00-15.45  

 

Az egészséges környezet és védelme. A környezet állapota és az egészségközötti összefüggés megláttatása. Kisfilm megtekintése.

2019.04.09.

15.00-15.45

A természeti és az épített környezet védelme. Az érintetlen környezet szépségeinek megláttatása.

Szemetek összeszedése a faluban.

2019.04.11.

15.00-15.45

Természeti értékeink. A szűk környezet megóvása, ápolása. Virágültetés.

2019.04.16.

15.00-15.45

A jelen hatása a jövőre. Ötletbörze:Tudsz-e tenni valamit a közös jövőnkért?

2019.04.25.

15.00-15.45

Mi történhet Földünkkel, ha nem vigyázunk rá? Poszter készítése a jövő beteg Földjéről.

2019.04.30.

15.00-15.45

Mennyire függhet a saját jövőnk a környezettel kapcsolatos magatartásunktól?

Feladatlap kitöltése. 

Ennek a hónapnak a tematikája az egészséges környezet s annak védelme köré épült.

Rendszereztük mi mindent tehetünk annak érdekében, hogy kellően vigyázzunk szűkebb és tágabb környezetünkre.Szó esett többek között a szelektív hulladékgyűjtésről, a használt elemek megfelelő tárolásáról, a levegőszennyezésről,víz-és talajszennyezésről, a szemetelés káros hatásairól,virágok és fák ültetésének fontosságáról,az árammal,vízzel való spórolásról,a környezetbarát tisztítószerekről.

Megnéztünk egy kis filmet a katasztrófa elhárítással, katasztrófavédelemmel kapcsolatban is. Megemlítettük nemzeti parkjainkat s azok védelméről is beszélgettünk. A globális felmelegedés szinte minden foglalkozásunkon előkerült valamilyen formában.

Az ötletbörze, miszerint: „Tudsz-e tenni valamit a közös jövőnkért?” -inkább csoportos munkában volt eredményes, egyénileg kicsit bátortalanok voltak a tanulók.

A téma összességében végig szinten tartotta az érdeklődésüket, kellő aktivitással tevékenykedtek, s kísérték nyomon a hallottakat, látottakat.



Májusban szintén 6 alkalommal találkoztunk.

Témaköreink a következők voltak:

 2019.05.02.

15.00-15:45

 

 A baráti és családi kötelékek értékei, a személyiség tisztelete.

 Családfa, generációk története.

2019,05.07.

15:00-15:45

Én és helyem a családban. A kapcsolati hálók fontossága.

2019.05.14.

15:00-15:45

Az önismeret jelentése, szerepe és fontossága. Konfliktusok a kapcsolati rendszerben

2019.05.16.

15:00-15:45

Anekdota gyűjtés a család életével kapcsolatban. Ötletbörze: Mi a család szerepe? Szituációs játék: Hogyan oldhatók fel az összeütközések?

2019.05.21.

15:00-15:45

Milyen a családod? Milyen családot szeretnél? Mikor érzed jól magad a családban?

2019.05.28.

15:00-14:45

Leírások készítése az ideális családról. Kérdőívek szerkesztése.

Ebben a hónapban minden a családi élet jelentőségéről szólt.

A legérdekesebb foglalkozás mindenki számára az volt, amikor anekdotákat adtak elő,családjaikról,családjukban történteseményekről. Egy család életében előfordulható jeleneteket, konfliktushelyzeteket játszottak el. Mindig megoldást kerestünk a problémákra, amit jól előadtak a gyerekek.

Családfát is készítettünk, előzetes megbeszélés alapján.

„ Milyen családot szeretnél?”kérdésre,  legtöbb esetben a saját családjukat tartották tökéletesnek,de volt, aki sajátos helyzete miatt/anya elhagyta,csak apa nevelte,testvérek anyánál is apánál is..//teljes családra vágyott, közös étkezésekre, közös programokra, együtt töltött időkre. Ennek a tanulónak nagyon megható volt az ideális családról szóló leírása is.

 Az egymásra figyelés fontossága szinte minden foglalkozáson megerősítést kapott.

 



Júniusban 5 alkalommal tartottunk foglalkozást.

Témaköreink a következők voltak:

2019.06.04.

15:00-15:45

Fogyatékkal élők helyzete Magyarországon.

2019.06.05.

15:00-15:45

Fogyatékkal élők segítése. Szituációs játékok.

2019.06.07.

15:00-15:45

A másság elfogadása.

2019.06.11.

15:00-16:30

Gyalogtúra Izménybe

A foglalkozások zöme a másságról, a másság elfogadásáról szólt.

A fogyatékosság különböző formáival ismerkedtek meg a gyerekek. Elképzelték, eljátszották más-más fogyatékkal élők egy-egy napját, próbálták beleélni magukat a helyzetükbe.

A gyalogtúra során elmentünk a szomszéd falu erdei iskolájába, megtekintettük a tavat is. Nagyon jól érezték magukat, bár sokszor hangoztatták, hogy nagyon elfáradtak.

 



2019 szeptemberében új csoporttal, az idei 8.osztályosokkal indítottuk el az egészséges életmóddal kapcsolatos foglalkozásainkat. Találkozásaink során kellő alapossággal és részletességgel, változatos módszerekkel dolgoztuk fel mindazokat az ismereteket, melyek hozzájárulhattak ahhoz, hogy diákjaink meg tudják őrizni egészségüket. A cél az volt, hogy a foglalkozásaink útján megszerzett tapasztalataik segítsék őket abban, hogy önálló, felnőtt életükben képesek legyenek életmódjukra vonatkozóan helyes döntéseket hozni, egészséges életvitelt kialakítani. A helyes táplálkozás, a mozgás fontossága, a testápolás alapvető szerepe, a környezet védelme, a kapcsolatok jelentősége, a kultúrált viselkedés, öltözködés, a káros szenvedélyek…és még nagyon sok témakör öleli fel azt a számos ismeretet, melyet e foglalkozások során elsajátíthattak tanulóink.

Szeptemberben a következő témakörökkel foglalkoztunk:

2019.09.10.

15:00-15:45

Szervezési feladatok végzése.  Mi az egészség? Az iskola szerepe és jelentősége. Az egészséges életmód 10 pontja.

2019.09.12.

15:00-15:45

Az egészséges életmódról szóló kisfilm megtekintése. A látottak, hallottak megbeszélése, a film elemzése.

2019.09.17.

15:00-15:45

Étkezz egészségesen! Táplálékpiramis. Napi ötszöri étkezés fontossága. A helyes táplálkozás 12 pontja.

Egészséges kvíz.

2019.09.24.

15:00-15:45

A kiegyensúlyozott étrend. Miből mennyit együnk? Okostányér. Az ételek, italok legfontosabb összetevői. A folyadék fontossága. Mit igyunk? Napi folyadékszükséglet. Tesztlap.

2019.09.27.

15:00-15:45

 Mihez kell a só? Sóból is megárt a sok. Élelmiszercímkéken lévő információk.

A vitaminok és az ásványi sók. Miért gond az elhízás?


Egészséges ételek csoportosítás
 



Októberben 5 alkalommal találkoztunk, témaköreink a következők voltak:

 

2019.10.01.

15:00-15:45

Táplálkozás és a szájhigiéné. A fogak ápolása. A fogak alaki rendellenességei. Fogbalesetek. Feladatlap, melynek témája a szájápolás.

2019.10.08.

15:00-15:45

A fogászati szűrővizsgálatok szerepe. Szájápolással kapcsolatos árucikkek, márkák.

 Plakátok, faliképek készítése az egészséges fogak fontosságáról.

2019.10.15

15:00-15:45

Kisfilmek megtekintése: Mit okoz a lyukas fog? A fogkő eltávolítása. A törött fog pótlása.

2019.10.22.

15:00-15:45

A mozgás és a sport szerepe:erőnövelő, állóképesség-és ügyességfokozó, keringés-és légzésjavító, személyiségfejlesztő. A fittség fontossága. Mi mindent tehetünk érte?

2019.10.24.

15:00-15:45

 Versenyek közös tervezése,kivitelezése. Sorversenyek,váltóversenyek,egyéni versengések.

Október hónap tehát a fogápolás és a testmozgás fontosságának tudatosításával, végig annak jegyében zajlott.

A fogápolással kapcsolatban jó ismereteik voltak a tanulóknak, de nagyon figyelemfelkeltő volt számukra a fogbalesetekről és a fogak rendellenességeiről szóló előadások. A fogkő eltávolításáról, a beteg fogak kezeléséről, a törött fogak pótlásáról szóló kisfilmet is nagy érdeklődéssel tekintették meg. Szinte mindenkinek volt személyes élménye, tapasztalata a látott dolgokkal kapcsolatban, amit meg is osztottak társaikkal.

A testmozgás fontosságáról szóló foglalkozások mozgalmasabbak voltak, ugyanis mindazt,amiről elméletben beszéltünk a gyakorlatban is alkalmazhatták. A tanulók rendkívüli módon élvezték a versengéseket, játékokat.