Beszámoló
„Miből lesz a cserebogár?”
Időpontja: 2018.10.01.- 2018.10.31.
Foglalkozásvezető: Gáspárné Link Andrea
10.04. /14.00-15.30 /
Téma: Kisállat kiállítás berendezése,plakátok készítése.
Az állatok világnapja alkalmából rendezett kiállításunkra ők is lelkesen készültek.
Szívesen beszélték el saját kis állatos történeteiket a munka közben.
A felelős állattartás fontosságára és az állatok szeretetére hívta fel a figyelmüket ez a foglalkozás.
-Beszéd és gondolkodás fejlesztése.
10.09. /14.00-15.30 /
Téma: Kedvenc könyvem.
Érdeklődésüknek megfelelő könyveket hoztak a könyvtárból és otthonról.
Bemutatták egymásnak,rövid tartalmát elmondták.
Az óra végén csendben olvasgathattak, nézegették a kognitív képességek fejlesztő könyveket. Egyre kevesebbet olvasnak a gyerekek így talán rá lehet vezetni őket…
-Kognitív képességek fejlesztése
10.11. /14.00-15.30 /
Téma: 1. osztályosoknak betűkártyák kivágása,rendszerezése
Segítségnyújtás és készségfejlesztés egyben. Szívesen segítenek,ösztönzőleg hat rájuk,hogy ők a nagyok,és számítunk rájuk.
10.18. /14.00-15.30 /
Téma: “Minden napra egy gondolat”idézetek összegyűjtése.
Ajándék készítése házi versenyekre.
Az idézeteket maguk keresték ki, és kinyomtatták,leírták őket.
A kiválasztott gondolatok ,idézetek témája által betekintést nyerhettünk kit mi
foglalkoztat,milyen érzésekkel tud azonosulni.
A legjobbakat ők készítették el „ajándéknak”.
11.08. /14.15-15.00/
Téma: Agymozgató és szókereső játékok
/Telefonon/
A mai világ modern eszközeit használva is lehet tanulni,játszani. Érdeklődésük így könnyebben fenntartható..
-Kognitív képességek fejlesztése
11.13. /14.15-15.00/
Téma: Felnőtt Színező,puzzle,kakukktojás keresés.
Közös munka. Játékos feladatok.
-Vizuális észlelés és figyelemfejlesztés
11.15. /14.15-15.00/
Téma :Jenga és más ügyességi játékok
Az összpontosítás fogalma. Sikerélményhez juttatás
Manuális készségek fejlesztése,koncentrációképesség növelése.
11.22. / 14.15-15.45./
Téma: Labdajátékok,szabályjátékok.Szabályok alkalmazása,alkotása.
A mozgás fontossága.A fizikai és a mentális egészség összhangja.
Mozgáskoordináció és motoros képességek fejlesztése.
11.29. / 14.15-15.45./
Téma: Malom és más képességfejlesztő játékok.
Logikai gondolkodás fejlesztése játékos módon.
- 12.06. /14.15-15.45./
Téma: Mikulásra kis meglepetések készítése egymásnak és a kisebbeknek is.
Szövegértő:Szent Miklós története Szövegértés fejlesztése.
A közös tevékenység „összekovácsolta” őket.
12.11. /14.15-15.45./
Téma: Luca-napi népszokások összegyűjtése,eljátszása,megnézése
Téli ünnepkörhöz kapcsolódó online feladatok.
Ünnepváró. Az ünnep hangulata…
12.14. /14.15-15.45./
Téma: Az ünnep szépségei.Ünnepi zenék,dalok hallgatása.
Mondanivalójuk,hangulatuk megfogalmazása. Szeretetről,családról szóló versek,idézetek.
Saját családi ünnepi szokásaik. Érzelmi intelligencia fejlesztése.
2018 12.20. /14.15-15.45./
Téma: Karácsonyi filmek közös nézése.Beszélgetés.
Az ünnep közelsége meghozta a várt hangulatot.
Meghitt és nyugodt légkörben zártuk az évet.
2019.01.03. /14.15-15.45./
Téma: Fogadalmak ,jókívánságok az új évre..
A téli szünet élményei. Verbális kommunikáció,érzelmi intelligencia fejlesztése.
2019.01.08.. /14.15-15.45./
Téma: -Actvity
Játékos tanulás a mutogatásssal,rajzolással. Verbális készség, finommotorika fejlesztése.
2019.01.10. /14.15-15.45./
Téma:
Rejtvényfejtés,
Kognitív képességek fejlesztése.
Segíthettek egymásnak,vagy megkereshették a szó jelentését.
2019.01.17. /14.15-15.45./
Téma: Ország-városozás,szókereső,agymozgató
Anyanyelvi játékok
2019.01.24. /14.15-15.45./
Téma: Csocsózás-Közös játék
Figyelem –és ügyesség fejlesztése.
Szabályok betartása.
02.06. /14.15-15.45./
Téma: Kártyajátékok és memoriterek felváltva.
Egymás meghallgatása.Gyakorlás. Az emlékezet fejlesztése.
02.07. /14.15-15.45./
Téma: Twister
-Mozgásos ügyességi játék által fejlesztés játékosan.
02.13. /14.15-15.45./
Téma: Farsangi álarcok készítése.
Farsangi népszokások,A mohácsi busójárásról videó nézése, majd ehhez kapcsolódó feladatok megoldása.
02.14. /14.15-15.45./
Téma: Asztalitenisz . A játék által komplex fejlesztés.
Egymás tanítása,szabályok megértése által.
02.21./14.15-15.45./
Téma: Jenga építőjáték és más ügyességi játékok.
Koncentrácóképesség fejlesztése.
02.28. /14.15-15.45./
Téma: Számítógépes játékok
Figyelem ,emlékezet,koncentráció,ügyesség kell ezekhez a játékokhoz.
Egymástól tanulnak is ilyenkor.
A számítógép előnyeinek és hátrányainak megvilágítása.
2019.03.07. /14.15-15.45./
Téma: Nőnap
Nőnapi meglepetések készítése,nőnapra képeslapok írása.
A szeretet és a tisztelet fogalma. Érzelmi intelligencia fejlesztése
03.14. /14.15-15.45./
Téma: A nemzet hősei „Tisztelet a bátraknak”
1848-ra emlékeztünk. Márciusi ifjak és kiemelkedő személyiségek a korból.
Közben a laminálás technikájának elsajátítása.
03.21. /14.15-15.45./
Téma: „Happy hét” -vizes plakátok készítése
Víz népszerűsítő programokban részvétel./
– dalátírás,rajz,plakát,faliújság díszítése
03.25. /14.15-15.45./
Téma: Malom és kártyajátékok
Kognitív képességek,logikai gondolkodás fejlesztése.
03.28. /14.15-15.45./
Téma: Asztalitenisz és más sportjátékok
Motoros készségek és képességek fejlesztése,
A mozgás öröme.A sport és a tanulás kapcsolata.
Időpontja: 2019.04.01.-2019.04.30.
- 04.04. 14.15.-15.00
Kártyajátékok
A memória, a megfigyelés,a logika fejlesztése játékos formában.
A szabályok betartásával és a nyertes-vesztes állapotok elfogadásával az
etikus viselkedés formálása.
- 04.11. 14.15.-15.00
Húsvéti meglepetés-Ajtódísz
Az alsós osztályok ajtajára meglepetés készítése. Örömmel álltak neki,és szinte észre
sem vették mennyit vágtak,ragasztottak,hiszen a meglepi elkészülése volt a cél.
Közben beszélgettek,összedolgoztak.
- 04.12. 14.15.-15.00
Olvasni jó!
Egyre kevesebben és kevesebbet olvasnak maguktól.. mégis,ha a kortársuktól hallanak valami
jó könyvről,vagy az őket érdeklő témákat ajánljuk,szívesebben nekiállnak..
Egy izgalmas rész felolvasása után:Hogy folytatódhat a történet? Találgatások,majd az elolvasása…
- 2019. 04.15. 14.15.-15.00
Színező és fogalmazás
Színezés közben is magunkat adjuk..Ki mit érez mikor színez? ki az akit megnyugtat?
meg tudjuk e fogalmazni érzéseinket? Ezt és ezekhez hasonló kérdésekre kerestük a választ
ezen a foglalkozáson.Végül megírtunk közösen egy fogalmazást.
- 2019. 04.16. 14.15.-15.45
Drámajáték-kommunikáció
A foglalkozáson különböző szituációkat olvastak el,majd mutattak be egymásnak.A gondolatok és érzések megfogalmazása,kifejezése,nyelvi tevékenység fejlesztése.Célom volt a verbális eszközök mellet a non-verbális kommunikáció,metakommunikáció,testbeszéd tudatosítása is. Lehetőségük volt a különböző érintkezési formák begyakorlására,beszélgetésre,társalgásra különböző élethelyzetekben.
Időpontja: 2019.05.01.-2019.05.31.
- 05.02. 14.15.-15.00
Tanácsok kiselőadás készítéséhez
Kiselőadást gyakran készítenek,és mindegyikük másképp készíti el . Ezt mondták el egymásnak,
majd páros munkában egymás módszerét kipróbálva közösen írtak kiselőadásokat a tanóráikra.
- 05.09. 14.15.-15.00
Okoskodó-
-matematikai feladatgyűjtemény feladatainak megoldása. Többféle megoldás keresése.
Logikus gondolkodás,kognitívkéességek fejlesztése.
- 2019.05.16. 14.15.-15.00
Szókereső és agymozgató
Telefonos játékok,így a motiváció adott.Nagyon élvezték és mindig nézték a százalékokat,
hogy mit értek el.Cél volt a saját rekordjuk megdöntése…
- 05.23. 14.15.-15.00
”Ország-város”
Gondolkodni,beírni,és mindezt időre,vagy verseny helyzetben.. ezt adja ez a régi játék,melyet gyakran
kicsit kibővítettük más kategóriákkal is a gyerekek kéréseire…ígyv még szívesebben játszották.
- 05.30. 14.15-15.45.
Honfoglaló játék
Számítógépes játék,sok történelmi és más kérdésekkel.Mégis mivel benne van a megyék
megszerzése..stb.,izgalmas számukra,és szívesebben tanulnak így.A játék során sok új ismerettel bővül tudásuk,
ez a visszavágó során már látszott is.Belenéztünk a tévében játszódó honfoglaló játékba is,és így ,hogy már ők is kipróbáltak egy hasonlót,sokkal jobban érdekelte őket.
Időpontja: 2019.06.01.-2019.06.30.
2019.06.05. 14.15-15.00.
Jenga,szövegértést fejlesztő feladatlapok
Az építőjáték figyelemre,összpontosításra,pontosságra ösztönöz. Jó bemelegítő a további önálló feladatmegoldásokhoz.A szövegértőt önállóan oldották meg,majd megbeszéltük a feladatok jó megoldásait. Érvényesíthették véleményüket,megindokolhatták megoldásaikat,dönthettek ,hogy
elfogadják e a másik megoldását.Az önellenőrzés,saját teljesítményük értékelése is helyet kapott
- 2019.06.06. 14.15-15.00.
Labdajátékok és kvíz
A mozgás fontossága nem kérdés,és a labdajátékok az ügyességen kívül a csapat játékot
is erősítik. Mindig jó hangulatban,szívesen mozognak,a kosárra dobás,a célbadobás,gyakran
versennyé is alakult köztük.A helyes versenyszellem és a kudarc elfogadása mellett a mozgás
örömére helyeztük a hangsúlyt.Rájöttek arra is ,hogy a mozgás után jobban mennek a kvíz kérdések is…
- 06.10. 14.15-15.00.
Játékos matematika
Különböző mindennapi problémák megoldása,pl. mennyit kell venni belőle,hány órát
kell utaznia,hogy számolhatjuk ki ? A saját életükhöz igazítva a feladatok..így érdekesebb
számukra és jobban meg is jegyzik…
- 06.11. 14.15-15.00.
Nyári terveink
Hogyan tervezik a nyarat,értelmes célok,pihenés lehetőségei.
Ötletek a hasznos szabadidő eltöltéséhez.
- 06.12. 14.15.-15.00
Játékóra
A tanult játékokból mindenki kívánhatott egyet.és végig játszották az órát.Nagyon jól tudnak már
egymással játszani,türelmesebbek,betartják a szabályokat,élvezik a közös játékokat.Összeszokott kis csapattá váltak,nagyon örültem,hogy nincs vita és egymást tiszteletben tartják.
Időpontja: 2019.09.01.-2019.09.30.
Mivel a csoportból 5 fő elballagott,új tagokkal kezdtük az évet . Örömmel jöttek,hiszen hallották ,hogy sok a játék,és nem a megszokott tanulásról van szó a mi foglalkozásainkon.Hiszen pfeferáljuk a segédeszközök és egyéb eszközök(informatikai eszközök) használatát a foglalkozások során Megbeszéltük ,hogy hozhatnak ötleteket,új játékokat is bemutathatnak. Ennek fényében máris vicc meséléssel kezdtünk.
- 09.05. 14.15.-15.00
Önismereti játékok-vicc mesélés
A tantárgyfüggetlen általános fejlesztésre nagy hangsúlyt helyeztem végig,mint ahogy arra is,hogy jó hangulatban ,vidáman teljenek az órák.Így a vicc mesélésre is szívesen szántam az időt,hiszen elő kellett adni-meg kellett hallgatni egymást..Az önismereti játékok után megfogalmaztuk ki miben érezte jól magát, így árnyaltabb képet kaptak önmagukról..
- 2019.09.12. 14.15.-15.00
Tanulást segítő technikák
Az önálló tanulás segítése,a saját tanulás irányításának elsajátítása fontos feladata volt a foglalkozásoknak. A hatékony tanulás módszereit,lehetőségeit jártuk körbe,próbáltuk ki.Az önismereti játékok után,jobban tudták már,hogy mi az a mód,ami számukra a legmegfelelőbb.Ki tudták választani,de alkalmazásuk nem mindig volt megfelelő.A foglalkozások során rávilágítottunk a hatékony időbeosztás,a nmegfelelő körülmények fontosságára is.
- 2019.09.19. 14.15.-15.00
Activity
A játék lehetőséget ad a hatékony kommunikációra,hiszen a körülírásnál nagyon át kellett gondolniuk mit és hogyan mondanak.A mutogatás során a nonverbalitás,a mimika ,a gesztusok alkalmazását gyakorolták,és a rajzolás során is több területen fejlődnek.Így, bár „csak” játszottunk ,mégis elérte a foglalkozás a célját..
- 2019.09.23. 14.15.-15.00
Matematika tantágysegítő /tantárgyi fejlesztés/
Alapvető matematikai műveletek gyakorlása/összeadás,kivonás,szorzás,osztás/, a matematikai kompetenciák fejlesztése a cél ezeken a foglalkozásokon.A fejlesztés során az életkori sajátosságokat figyelembe véve a mindennapi életben felmerülő problémák megközelítésével,megoldásával próbáltam ezt megvalósítani.
- 2019.09.26. 14.15.-15.00
Magyar tantárgyi segítő /tantárgyi fejlesztés/
Szövegértést fejlesztő feladatokkal(és más írott szövegek alkotásával) a szövegértő képesség fejlesztése
a kiemelt feladat ezeken a foglalkozásokon.Kiselőadásokat készítettünk,közösen, majd önállóan is.
Fontos,hogy jól megértsék az olvasott szöveget, koncentráljanak,figyeljenek az írott szövegre.
Időpontja: 2019.10.01.-2019.10.31.
- 10.03. 14.15.-15.00
Rejtvények,fejtörők
Nagyon szeretik a rejtvényeket,kezdetben közösen,később párokban, végül egyedül fejtettek rejtvényeket.
Egymásnak is készítettek feladványokat.Munkájukhoz használhatták a számítógépet,így még jobban
élvezték ezt a feladatot.
- 2019.10.10. 14.15.-15.00
Szövegértést fejlesztő feladatlapok,szókereső játék
A szókereső játék az egyik kedvencük,nagy versenyek alakultak ki,és egyre jobbak lettek belőle.
Nézték hogy hány szót találtak meg,mit hagytak ki,mennyi százalékot értek el..Próbáltam azt is elérni,
hogy ne csak a másik legyőzése legyen a cél,hanem saját eredményeik megdöntésére is törekedjenek.
- 2019.10.17. 14.15.-15.00
Agymozgató , malom játék
Az agymozgató játékot a telefonon játszhatták,ez már eleve motiváló volt számukra,de a találós kérdésekre is nagyon koncentráltak,rájöttek a megfejtéshez másképp kell gondolkodni..
Malmozni is szeretnek,és legtöbben tudnak is.Volt olyan társuk akit viszont meg kellett tanítsanak a játék menetére,szabályaira.Hagytam,hogy egymásnak elmagyarázzák,megtanítsák a játékot…
Mivel ez páros játék felváltva játszották az agymozgatóval.
- 10.21. 14.15.-15.00
Matematikai ,logikai gondolkodást fejlesztő játékok
A logikus gondolkodás,kognitív képességek fejlesztése a fejlesztő játékokkal.
A játékok során fejlesztjük a matematika segítségével történő és a matematikáról
szóló kommunikációt.
- 10.24. 14.15.-15.00
Tudáspróba
A „záró” foglalkozáson előkerült az összes játék,rejtvény és feladat,mindenki megmutathatta
miben a legjobb:egyéni és csapatversennyel,illetve szabad játékkal jó hangulatban telt el a foglalkozás.